Recenzie Damian Marley @ Budapest Park – poze & video

30 August. Budapesta. Ne aflăm într-un spațiu destinat concertelor numit Budapest Park, situat undeva în cartierul Ferencvaros și-l așteptăm cu nerăbdare pe Damian Marley.

Este pentru prima dată când Jr Gong concertează în Ungaria, și totodată când este așa de aproape de România, deci nu aveam cum să ratăm această ocazie rară.

Zona Reggae
Photographer: Diana Yordanova | https://www.facebook.com/diana.yordanova1

Ne declarăm impresionați, încă de cum am trecut de poarta de acces, de dichisul acestui loc și cât de eficient a fost amenajat pentru a putea găzdui concerte de o asemenea amploare. De asemenea, ne întrebăm de ce în București nu există un astfel de spațiu, pentru a favoriza organizarea de evenimente live, fără ca organizatorii să mai fie nevoiți să apeleze la soluții de compromis precum Piața Constituției sau Romexpo (deși cumva în afara de faptul că nu ai acces la metrou și transport ok și că nu poți desfășura evenimentele și pe parcursul nopții, mie la Romexpo mi se pare în regulă..).

Ne așezăm cuminți deja în fața scenei și ne facem brigadă. În sensul în care ne strângem un grup mare de români veniți din mai multe colțuri ale țării. Nu ne cunoaștem toți între noi, dar nu a fost greu să ne recunoaștem. Cumva gradul nostru de entuziasm pare mai ridicat decât cel al localnicilor, dar poate că au contribuit și mesaje de genul celui de mai jos postate pe wall-ul evenimentului, pe facebook:

mihai

Pe scenă încep deja să cânte cei de la Riddim Colony, cei ce sunt responsabili pentru warm-up-ul main event-ului. Mă uit în dreapta și-l recunosc pe Stevie Bass, unul dintre pionierii muzicii reggae în România. Cei mai vechi își aduc aminte de el cu siguranță, dar cei mai noi trebuie puși puțin în temă. Iată spre exemplu acest clip al lui Stevie filmat în 2005 pentru piesa În Fiecare Zi sau cel din 2006 pentru Din Nou, pentru a oferi doar două exemple pur întâmplătoare.

Îl abordez chiar în timpul piesei Wha Gwaan, cântată de Riddim Colony, una ce are clip filmat în România. Ne aducem aminte cu nostalgie de acele vremuri, dar schimbăm și diverse păreri despre reggae-ul contemporan.

În acest timp cea mai populară trupă din Ungaria își face numărul și interpretează mai multe piese incluse pe albumul Lion’s Way, printre care și Fall And Stand Up. Concertul acestora se termină curând și lumea pare mulțumită de cum a ieșit, deși parcă nu s-a creat acel vibe puternic deschizător de porți pentru un concert Damian Marley. Prin comparație, când a venit Alborosie prima dată în România, băieții de la East Roots au făcut concertul vieții lor în deschidere (nu crezi, bagă un ochi la recenzia scrisă atunci).

Mai așteptăm vreo jumătate de oră și totul pare pregătit pentru concertul anului în Ungaria. 🙂 Remarcăm din start că odată cu apariția instrumentiștilor și a celor două backing vocals pe scenă este pornit și un mare monitor în fundal pe care vor rula diverse proiecții în timpul show-ului. Sunetul este la înălțime, lucru constatat încă de cum am ajuns la Budapest Park.

Intră în arenă și Damian care deschide în stil clasic cu Make It Bun Dem. Ca la Rototom în 2013, precedenta ocazie când l-am văzut pe Jr Gong în concert, sunt impresionat de modul în care sună Make It Bun Dem live, cu trupă de reggae pe spate. Tipele de pe backing vocals fac deja show. Nu doar din punct de vedere vocal, ci și datorită coregrafiei puse la punct, una care se completează cu mișcările lui Damian, dar și cu proiecțiile din spate.

Un moment puternic are loc odată cu interpretarea piesei Dispear, una pe care vibrațiile emoționale venite dinspre scenă spre public deveniseră aproape palpabile. Urmează Promised Land, cu poza mare a lui Dennis Brown rulând pe monitorul din spate. A trecut aproximativ o treime din concert și toată lumea este în extaz. Ne uităm unii la alții și ne spunem din ochi că asistăm la un concert mare: Uyeeeeeee, uyeeeee-eeee-eeeee răsună în tot Budapest Park-ul.

Until the philosophy which hold one race superior
And another Inferior
Is finally And permanently Discredited
And abandoned –
Everywhere is war – Me say war.

Așa începe partea în care Damian ne cântă câteva cover-uri ale unor hituri făcute celebre de tatăl său. Am asistat pe parcursul timpului la multe cover-uri realizate pentru piese de la Bob Marley, dar parcă niciodată nu sună așa frumos și natural ca atunci când acest lucru este realizat de un alt Marley. Îmi întăresc convingerea după acest concert.

No More Trouble, Move, Patience.. și ajungem la momentul în care Gongzilla ne cântă o piesă care va fi inclusă pe viitorul său album, Stony Hill, programat pentru luna octombrie a lui 2016. Este vorba desigur despre Nail Pon Cross, o piesă pentru care deja toată lumea știe versurile deși e de abia apărută. Puțin mai încolo ne încântă și cu Caution, o altă melodie nouă care probabil va face parte de pe viitorul proiect. Tot acum răsună în boxe și Could You Be Loved.

Ne apropiem de momentul de maxim al showului, iar publicul răspunde pe măsură: oyoooooooooooooo, oyo-yo-yoooo răsună din piepturile noastre, făcându-ne astfel un pic de curaj pentru ce avea să urmeze.

Întâi ne aducem aminte că orice ar fi trebuie să ne apărăm drepturile (Get Up Stand Up), iar mai apoi toată lumea aprinde o brichetă sau un telefon pentru a întâmpina cum trebuie Road To Zion. Momentul este unul feeric atât din punct de vedere vizual, cât și înduioșător. Tensiunea pozitivă crește odată cu finalul acestei melodii, atunci când una dintre tipele de pe backing vocals execută un scurt moment de operă. Pffff, și ce voce are tipa. Cred că răsună orașul și pe cealaltă parte a Dunării și acum..

Damian preia din nou ștafeta și ne oferă câteva vorbe:

Once again I wanna say: thank you very much for having here this evening. You know, it’s been a pleasure performing for you all. You know, until we meet again take care of yourself, take care of each other. One Love. Rastafari Live. Jah Bless us all.

după care pornește propria mașină de reggae pentru ultima dată:

Out in the streets, they call it merther (click aici dacă vrei să afli ce înseamnă merther)

Welcome to Jamrock, camp whe’ da’ thugs them camp at
Two pounds a weed inna van back

…..

Și cam asta a fost. Damian a plecat, publicul este fericit, iar marea majoritate a acestuia rămâne la after party în aceeași locație. Un after party concentrat mai mult pe dancehall, decât pe reggae și cu ceva reggaeton în program. Nu a fost chiar rău, ne-am distrat și ne-a impresionat faptul că ungurii au răspuns bine la muzică, dansând și distrându-se la maxim, deși se vedea clar că majoritatea nu sunt ascultători zilnici ai genului. Dar na, ungurii chiar știu să se distreze și să simtă muzica fără a fi nevoie să meargă la dj din cinci în cinci minute și să-i comunice ce piese să bage.

Undeva într-un colț, Gregory G Ras și selectorul său favorit aveau propriul party, unul mai conscious decât ce se difuza la boxele principale. Aici l-am putut zări și pe indonezianul Ras Muhamad, cel mai celebru artist asiatic cântător de muzică reggae. Evident, ne-am făcut și poze cu el. Nu puteam rata această ocazie exotică. 🙂 Iată și dovada!

Zona Reggae
Romania – Indonesia Connection

Revenind cu gândul la concertul lui Gongzilla, am apreciat faptul că în timpul concertului publicul nu s-a îmbulzit, toată lumea a ascultat muzica și nu a stat la povești și nu s-a creat acel du-te vino enervant în care toată lumea dă peste tine, iar tu ești nevoit să-ți cauți poziția perfectă timp de o oră jumate, iar când o găsești artistul este deja la ultima piesă. Publicul din Budapesta primește per total nota nouă pentru atitudine și comportament. 🙂

Pe de altă parte, ni s-a părut surprinzător că la concert au luat parte doar vreo patru mii, poate cinci mii de omuleți, în condițiile în care Damian era pentru prima dată venit la Budapesta. Cu siguranță în România am fi strâns mai mulți spectatori, dar din păcate noi ducem lipsă de promoteri & locații.

Sperăm că până la următorul turneu al lui Jr Gong prin zonă lucrurile se vor schimba și că vom putea vedea una dintre căpeteniile muzicii reggae contemporane și pe plaiuri natale.

ONE LOVE !

Poze Damian Marley @ Budapest Park, Budapesta