Cronică: Untold Festival 2018 și concert Inner Circle

Untold Festival este un nume care a reuşit în doar patru ani să depăşească graniţele ţării şi să devină unul dintre cele mai de top festivaluri din Europa. În 2015 a reuşit performanţa de a fi votat şi de a câştiga titlul de Best Major Festival.

***

Experienţa Untold este una Woooow!!! Trebuie măcar pentru o noapte să iei parte la această poveste epică, trebuie neapărat să simţi pe propria piele ce înseamnă spiritul Untold. Poţi urmări live-uri pe youtube (anul acesta chiar au transmis în premieră cele mai importante seturi live de la festival), îţi poţi întreba prietenii, însă orice cuvânt, orice poză sau video nu vor reuşi niciodată să surprindă oceanul de emoţii şi cascada infinită de sentimente care te vor cuprinde, atunci când vei împărtăşi aceeaşi trăire şi aceaşi muzică cu alte sute de mii de oameni, veniţi din toată lumea, special pentru această experienţă.

Pe mine personal mă amuza faptul că locuind în Bradu, un sat aflat la 22 de kilometrii de Sibiu, până şi vecinele mele de pe stradă, trecute de 50 de ani mă întrebau Sebi, mergi la festivalul ăla mare, Antool sau cum îi zice? Că am văzut reclama la televizor!.

Ajuns duminică în Cluj în jur de ora 15:00, rămân surprins că oraşul era degajat şi destul de liber. Însâ începând cu ora 18:00, în momentul în care te îndreptai spre Parcul Central râuri de tineri, majoritatea adolescenţi, începeau să curgă înspre Cluj Arena. Ajuns în Parcul Central, mă aşez frumos la coadă însă în faţa porţilor de acces nu se afla semnalizată nicio casă de bilete sau spaţiu de unde să îţi poţi ridica badge-ul de presă. Întrebând-o pe una dintre domnişoarele voluntare aflu că trebuie să ocolesc toată Cluj Arena şi să merg la Sala de Sport Horia Demian. Nemulţumit de această decizie a organizatorilor nu mi-a rămas nimic de făcut decât să mă conformez. Mai târziu, înţelegând amploarea festivalului, şi cel mai probabil pentru a evita supraaglomerarea intrării, consider că s-a ales totuşi cea mai bună variantă și cu supărarea mea inițială nu a fost justificată.

Ajuns înăuntru, fără baterie la telefon şi fără vreo şansă să mă mai întâlnesc cu prietenii mei, alerg să mă pierd pe aleile parcului. Sunt curios câţi kilometrii am parcurs toată noaptea prin festival, cred că aproape 10 lejer.

În cele ce urmează nu voi mai pune accentul pe organizarea Untold-ului, întrucât şi să vreau să caut ceva ce nu mi-a plăcut și tot nu aș găsi. Staff-ul de la intrare, voluntarii, curățenia de la băi, imensul Food Court de unde puteai alege dintre o grămadă de sortimente şi arome de preparate din diferite ţări şi până la barurile amplasate, totul a fost la superlativ. Se vede că organizatorii şi-au impus nişte standarde pe care le respectă cu stricteţe. Una din criticile cele mai elocvente aduse evenimentului a fost aceea că minorii ajungeau cu uşurinţă să consume alcool la discreţie, însă spre surprinderea mea nu am văzut oameni în stare de ebrietate şi nici nu am auzit de niciun incident nefericit pe perioada acestuia.

La Untold într-adevăr accentul este pus pe muzică mainstream, însă dacă doreai altceva cu siguranţă găseai ceva să îţi placă, la una dintre cele 8 scene ale Festivalului. Am trecut pe la toate, decorurile erau într-adevăr fabuloase, iar peste tot la fiecare scenă Untolderii au dansat, au strigat, au iubit şi au trăit fiecare moment până în zori. Majoritatea pictaţi pe feţe sau purtând tricolorul cu semnul Untold pe galbenul din mijloc, erau într-o forfotă continuă.

Dacă te simţeai singur sau rătăcit puteai primi şi câte Free Hugs-uri doreai, gratis, de la diferite grupuri care ofereau din dragostea şi energia lor nesecată.

Iar pe aleile parcului diferiţi actori şi personaje se plimbau în voie dintr-o parte în alta.

Grăbesc pasul spre scena Forest, unde Mr.Woodnote, Eva Lazarus & Lil Rhys îşi începuseră deja show-ul. Am stat să îi ascult câteva piese şi mi-a plăcut vibe-ul pe care încet-încet reuşeau să îl transmită publicului, aflat deocamdată într-un număr mic în faţa scenei. Pe Eva Lazarus o ştiam de la colaborările pe care ea le-a avut cu Mungo’s Hi-Fi şi mă bucur că am avut ocazia să o prind şi live. Mr Woodnote cu saxofonul său intra magistral pe fiecare piesă şi îi dădea un vibe aparte, mult mai melodios.

În public am avut plăcuta surpriza să îl observ pe Dub Fx şi nu am ezitat să stau un pic la poveşti cu el. I-am reamintit că avem un prieten comun, pe G Ras din Ungaria, l-am întrebat de un nou album şi am aflat că va urma să îl scoată cât de curând, dar că nu a apucat datorită turneelor din toată lumea şi mi-a zis neapărat că trebuie să ajung în Jamaica, unde şi el a ajuns anul acesta. Pe canalul său de youtube deja apar multe dubplate-uri pe care acesta le-a înregistrat acolo.

Întrucât îmi doream să îi prind live pe Black Eyed Peas, una dintre trupele mele preferate din copilărie am luat-o uşor spre Main Stage care se situa în incinta stadionului Cluj Arena. E un sentiment unic să cobori din tribune şi să împărtăşeşti emoţia şi bucuria de a lua parte la un concert cu alte sute de mii de oameni.

Blaaaaaaaaaack Eyeeeed Peas, în uralele unui stadion întreg intră pe scenă, moment în care sunt eliberate în aer kilograme de confetti şi multe baloane uriaşe.

Will.I.Am, Taboo și Apl.De.Ap ne-au cucerit cu hiturile care au făcut istorie:  Where Is The Love, I Gotta Feeling, Don’t Stop The Party, Rock That Body, Let’s Get It Started sau Pump It.

Black Eyed Peas, la UNTOLD: „Românii sunt uimitori, extraordinari. Româncele sunt cele mai frumoase femei!”

Black Eyed Peas, la Cluj: „România, mulțumim că ne îndeplinești visele! Ești o țară frumoasă, cu oameni frumoși. Românii sunt uimitori, extraordinari. Româncele sunt cele mai frumoase femei!”Deși a venit la Cluj fără Fergie, trupa americană Black Eyed Peas a susținut un spectacol reușit pe Cluj Arena la UNTOLD în ultima noapte. Membrii trupei au avut doar cuvinte mari la adresa României.Black Eyed Peas are șase premii Grammy și peste 75 de milioane de discuri vândute în întreaga lume, fiind astfel cea mai vândută trupă muzicală de pe Glob.

Publicată de Evenimentar pe Luni, 6 August 2018

Pe Where Is The Love, s-a proiectat o ploaie de inimi, iar Black Eyed Peas şi-au mărturist dragostea şi admiraţia faţă de publicul român: Am avut un sentiment frumos, dar nu știam că va fi așa! Ne-ați amintit pentru ce facem ceea ce facem. Căutam iubirea, dar am găsit-o aici, în România şi Am fost la multe festivaluri, dar putem spune că acesta este unul dintre cele mai tari festivaluri de pe Planetă!

Ne vom întoarce în Statele Unite ale Americii și în Marea Britanie și peste tot unde vom merge în lume, vom povesti despre festivalul UNTOLD și despre România. Thank you for the love!

Pe lângă piesele lor de distracţie, mi-a făcut plăcere să ascult ultimul lor release Ring The Alarm, o piesă cu un puternic mesaj social. Practic hip-hop-ul adevărat trebuie să conţină şi piese de genul acesta, căci de acolo a început, din ghetto, reprezentând practic vocea străzii.

Jessica Reynoso şi-a pus în valoare calităţile vocale pe Ring The Alarm. Are şi ea mult talent şi sunt sigur că va evolua frumos. Piesa în sine bineînţeles că nu putea să nu îmi aducă aminte de Ring The Alarm a lui Tenor Saw.

La un moment dat, numele ţării noastre a fost scandat de către membrii trupei împreună cu întreg stadionul preţ de câteva minute. Momente ca acestea sunt într-adevăr magice. Mulţumesc Black Eyed Peas, visul adolescenţei mele a devenit şi el realitate şi promit să rămân un fan al muzicii voastre pe viaţă. 🙂

Nu trebuie să fi neapărat din generaţia anilor ’80 sau ’90 ca să nu fi auzit măcar din greşeală Bad Boys sau Sweat – A La La La Long. La orice discotecă şi la nunţile româneşti, aceste piese sunt evergreen-uri. Iar ocazia de ai prinde live pe Inner Circle este una unică. La scena Forest din cadrul Untold aceştia chiar au dat cea mai tare petrecere reggae din cadrul festivalului. Spun petrecere pentru că între artişti şi public s-a creat acel vibe unic încât bariera dintre scenă şi public parcă dispăruse.

Inner Circle, autorii hit-ului „Sweat (A La La La La Long)” @ UNTOLD

Jamaicanii de la Inner Circle au făcut „discotecă” la scena Forest de la UNTOLD duminică seara. Trupa reggae formată cu o jumătate de secol în urmă a cântat împreună cu publicul român hituri din anii '90, ca și „Sweat (A La La La La Long)”

Aveam o uşoară strângere de inimă căci mă gândeam Să vezi că vom fi o mână de oameni la concert şi ar fi păcat, dar nu, a fost exact invers. Au fost câteva sute aş aprecia, care s-au bucurat de fiecare piesă, Riddim şi refren. Lângă mine, ţinând steagul Jamaicăi la gât s-a aflat Dragoş şi prietena lui, cu care am interacţionat de parcă ne ştiam de o viaţă. El mi-a mărturisit că a venit la Untold, special pentru Inner Circle şi nici nu va mai sta mai mult deoarece dimineaţa urma să intre la muncă. Tot respectul din partea mea pentru acest gest!

Trevor ”Skatta” Bonnick, solistul trupei a fost pe scenă un uragan de energie. Pe Game People Play a ţinut să ne reamintească faptul că în acest cântec e vorba de politics game, sex game and war game that people are playing.

Fraţii Ian şi Roger Lewis au electrizat şi ei atmosfera cu instrumentele lor. S-a dansat mult pe Come On Take Me şi mai ales pe Bad Boys care a fost cântată la unison cu publicul prezent. Vă invităm să urmăriţi şi un interviu cu Ian Lewis în care acesta explică ce înseamnă exact versurile cântecului Bad Boys.

Inner Circle chiar ştiu să facă show, s-a văzut asta şi prin faptul că ei nu se rezumă la propriul repertoriu, în faţa publicului de la Untold ei au cântat şi Here Comes The Hotstepper, piesa lui Ini Kamoze. Scriind aceste rânduri vreau să vă spun şi că Jacob Miller a făcut parte din Inner Circle. În plus, acum câţiva ani alături de Chronixx, aceştia au scos şi News Carrying Dread, un super tribut în memoria unicului Jacob Miller. Dar pe aceasta, deşi mi-aş fi dorit, nu am auzit-o la Untold.

Ceilalţi membrii ai trupei, prezenţi pe scenă au fost Bernard “Touter” Harvey la clape şi voce şi Lancelot Hall la tobe. Mulţumesc Inner Circle şi sper să mai ocazia să vă ascult curând.

La scena Forest în primele zile au concertat şi Protoje şi Natalie Rize şi fiecare dintre aceştia au avut parte de un public numeros. Mulţumim Untold pentru că aţi ales să aduceţi în România şi mesajul muzicii reggae.

După Inner Circle, glonţ am plecat spre Alchemy Stage unde Dub Fx deja împrăştia energie, pasiune şi vibe-uri electrizante de dub, dubstep, bass şi drum & bass. Îmi era dor să îl prind live şi m-am bucurat să observ cât de mult a evoluat în ceea ce face. Live-ul său a fost o experienţă unică mai ales că pe scenă a fost acompaniat de către Mr Woodnote la saxofon. Incedibil cum reuşeau cei doi să se completeze unul pe celălalt. Probabil, deja au în spate multe concerte şi live-uri  împreună. So Are You, Listening şi Don’t Give Up au scos untul din noi.

Dub Fx, acompaniat la saxofon de Mr. Woodnote la UNTOLD

Dub Fx și Mr. Woodnote au cântat împreună pe ritmuri drum'n'bass pe scena Alchemy, din fața Polivalentei clujene

Viteza concertului şi reacţia publicului s-a schimbat complet când Dub Fx a trecut pe drum & bass. Mc Agent cel care alături de Dj Snow reprezintă şcoala veche de d’n’b românească a urcat şi el pe scenă şi împreună cu Dub Fx, they really broke the stage!

Preţ de un sfert de oră cel mult am mai zăbovit din nou în tribune la Cluj Arena pentru a prinde un pic măcar din setul de 6 ore a lui Armin Van Buuren despre care s-a tot vorbit în presă şi la Tv, câteva zile la rând. Îmi atinsesem însă ţelurile pentru acea noapte aşa că am decis să mă îndrept cu un zâmbet până la urechi spre cazare.

Mulţumesc Untold Festival şi să ne revedem la fel de energici şi pe viitor.

sursa video și foto: Untold Festival, evenimentar